Sunday, May 27, 2012

Sokushinbutsu



     Hai, rindu tak? Ok, dalam topik hari ini, saya nak bincang tentang 'Sokushinbutsu' (そくしんぶつ). Tahu tak apa 'Sokushinbutsu'? Kalau tahu, sila duduk diam-diam dan baca. Wakaka! Yang tak tahu tu boleh teka-teki lah... Saya bagi satu gambar untuk awak cuba teka-teki.


Nak nampak lebih jelas muka dia? Tengok gambar bawah : )

 
'Wehehe! Saya comel'

     Huhu, ngerinya gambar... Itulah pengamal 'sokushinbutsu'! Sokushinbutsu ialah kegiatan mengawet diri sendiri... Nama proses tu 'mummification' dalam Bahasa Inggerisnya. Kalau dalam Bahasa Melayu, saya rasa pemumiaan kot, sebab saya tak berapa pandai dalam penterjemahan. Hehe. Sokushinbutsu ni diamalkan oleh para Sami Buddha ataupun paderi-paderi di Jepun. 

     Nak mengawet diri sendiri ataupun kita panggil bunuh diri sendiri kalau ikut amalan 'sokushinbutsu' ada beberapa cara:

Makan hanya kekacang dan biji benih-biji benih sekalian untuk 1000 hari! Ini untuk menyekat kemasukan lemak [supaya senang mati kot].
Selepas tamat 1000 hari pertama, makan hanya kulit pokok dan minum teh getah pokok Urushi yang ternyata poisonous selama 1000 hari lagi. Ini menyebabkan muntah-muntah maybe muntah darah dan kehilangan air yang sangat kerap dan menyebabkan sami/paderi semua tu rasa macam nak mati. Hehe.
Selepas tamat tempoh 1000 hari kedua, orang yang bersedia nak mati tu akan masuk dalam satu lubang yang dibina khas untuk diorang dan selepas masuk tu, lubang tu akan disimen dan hanya diletakkan satu lubang kecil untuk pernafasan. 
Dalam lubang tu ada juga disediakan satu loceng untuk orang nak mati tu bunyikan setiap hari untuk orang luar tahu yang dia masih hidup. 
Andai kata kalau satu hari tu orang nak mati tu tak bunyikan loceng dia, maksudnya, dia dah mati.
Selepas orang luar tahu yang orang kena tanam tu mati, diorang mula tutup semua lubang yang terbuka.
     And, tamatlah riwayat seseorang pengamal 'sokushinbutsu'. Kan kejam perbuatan ni? Ish ish ish, macam mana tok sami dan pederi semua tu boleh ikut amalan tu.... Sekarang ni kerajaan Jepun dah pun haramkan amalan 'sokushinbutsu' sebab amalan tu dianggap terlalu kejam! 

     Ok, bye.

No comments :

Post a Comment