Monday, May 7, 2012

JL Fest 2012

     Hai semua! Hari ini, saya mahu berkongsi dengan anda semua tentang pengalaman saya di JL Fest! JL Fest tu apa? Haih, takkan tak tahu... (Rolling eyes) Japanese Language Festival. Ok, dah tahu kan? Hah, bagus. Boleh proceed baca entri saya. JL Fest telah berlangsung pada hari Ahad 6 Mei 2012 dan diadakan di Kuala Lumpur. Tuan rumah JL Fest masih sama macam tahun lepas, SMK (P) Jalan Ipoh.  Yalah, sekolah yang duduk di tengah-tengah bangunan tinggi-tinggi tu! Haih, takkan tak tahu. Kalau nak tahu dimana letaknya gerangan SMK (P) Jalan Ipoh, sila cari di Google Maps
     Registration mula lebih kurang pada 0930. Tapi, geng sekolah saya lambat sedikit. Kami sampai pada 0930! Woh, 15 minit lambat! Masa sampai tu, tengok orang semua berkumpul tepi padang. Kami semua pun terkocoh-kocoh jalan laju macam lipas tak kudung pergi ikut sensei kami pergi register. Sampai tempat register, terus masing-masing ambil baju dan cari tandas. Hah, buat apa dalam tandas tu? Apa lagi, tukar bajulah! Lepas tukar baju, terus sahaja kami cari tent yang ada workshop kami! And, masa tu kami split lah. Masing-masing pergi cari workshop sendiri.
     Eh sekejap! Sebelum you all proceed mambaca, you all kena tahu sesuatu dulu! Awak semua rasa macam mana saya dapat pergi? Ehem ehem, sebab saya adalah ahli kelab dan kelas Bahasa Jepun di sekolah! Yang pergi semuanya memang ahli kelab dan kelas Bahasa Jepun. Total yang pergi semuanya 24 orang.
     Mesti tak faham kan? Kata festival, tapi kenapa ada pula workshop? Mereka ni sesat ke? Pergi bengkel ke? Macam ni adik akak dan abang yang disayangi, sebelum bermula festival, kami semua iaitu para pelajar ada sesi workshop dari 0915 hingga lebih kurang 1145. Aih, lamanya! Tak lama pun. Setiap workshop 45 minit. Rehat 15 minit untuk mencari workshop seterusnya. yang kita ambil.  Setiap orang wajib ambil tiga workshop. Tapi, yang saya rasa bermain dalam kepala otak awak semua, takkan kami satu sekolah sahaja yang pergi ke festival tu? Sikit gila orang! Tak dapat sambutannya lah festival tu. Eh, sila berfikir dengan logik selogik logiknya! Takkan kami satu sekolah sahaja yang hadir! Tahu tak, murid sekolah lain dari seluruh pelosok dunia ada menghadirkan diri ke festival tu!
     Workshop yang saya masuk ialah:
1) Tendon
2) Hamaguri Doll
3) Ninjutsu
     Nak masuk workshop ini ingat sesuka hati mak bapa sahaja boleh masuk. Ada procedure tahu! Mula-mula kena register dahulu. Nak register tu mesti pergi ke laman web JL Fest. Selepas itu boleh pilih mana-mana workshop yang disukai! Kami semua iaitu budak-budak sekolah saya mula-mula diregister oleh sensei kami, selepas itu kita boleh tukar kalau tak suka. Dan saya masih mengekalkan apa yang diregister oleh sensei saya walaupun saya tak suka yang bab tendon! Kenapa? Sebab tendon menggunakan sayur!
     Haa, dah tengok kan semua workshop yang saya ambil. Nanti bila-bila yang saya rasa nak update nanti saya akan menceritakan pengalaman semua workshop yang saya masuk tu! Entri first ni memang bosan, jadi diminta abaikan sahaja ya. Jika dah baca sampai habis, sila tekan pangkah tu. Wakaka! Okay, CHOWkitroad dulu...
notakakiayam: Sebenarnya malas nak tulis lagi.. : )

No comments :

Post a Comment