Tuesday, May 8, 2012

JL Fest 2012 #2

     Hai, awak semua yang saya kasihi sekalian! Apa khabar orang kampung. Lama sudah tak berjumpa. Eh, yang saya menyanyi ni kenapa? Gila ke? Heh! Mulut tu jaga sikit ya. Suka hati dia sahaja nak kata orang gila! Saya tak gila lagi ok. Saya masih waras! Kalau tak waras, tak ada saya nak duduk sibukkan diri menaip dalam blog saya yang serba indah ini.. Wakaka! Perasannya saya!
     Untuk entri hari ini, saya akan menceritakan pengalaman saya semasa di JL Fest 2012! Ini sebenarnya sambungan entri pertama saya yang bertajuk JL Fest 2012. Sesiapa yang belum membaca entri itu dan berminat nak baca, boleh scroll ke bawah! Tak nak bagi link. Alah, scroll ke bawah sahaja. Bukan susah sangat pun kan? Yang mula-mula sekali saya nak cerita tentang tendon. Disebabkan tendon ialah yang pertama yang saya masuk, saya akan bercerita dahulu. Yang pertama didahulukan, yang last dilambatkan! Wakaka!
     Sebelum saya cerita lebih lanjut, kena tanya soalan cepu emas, perak dan gangsa dahulu! Ehem ehem. Tahu tak tendon tu apa? Saya bet semua orang tak tahu menahu apa benda tendon tu. Dari tadi syok sendiri cakap tendon sahaja! Orang lain tak tahu pun apa kebenda tendon tu. Sebagai blogger baik hati, saya nak kongsi ilmu pada awak semua. Tendon sebenarnya bukan benda ok! Makanan for the truth! Tendon sebenarnya singkatan dari perkataan TEMPURA + saya tak ingat. Tapi yang pasti memang tendon itu tempura. 
PERINGATAN: Tendon yang dimaksudkan ialah tempura, bukannya tendon yang ada dalam badan! Harap maklum...
     Saya rasa tak perlulah saya nak menyibukkan serta menyusahkan diri saya dengan meletak gambar tendon. Kenapa saya pergi susah-susahkan diri belajar memasak tendon sedangkan senang sangat cara nak masak? Sebab, tendon ini menggunakan sayur-sayuran! Eurgh! Mula-mula sebelum mula memasak tendon memang saya anti sangat dengan tendon sayur. Siap berkempen depan seorang budak form 2 yang masuk tendon yang sama sekolah dengan saya. Budak tu pun sokong saya juga! Wakaka! But, don't judge a tempura by it's cover!
     Walaupun tendon itu menggunakan sayur-sayuran, saya suka tempura labu! Saya rasa itu yang paling sedap yang ada dalam kesemua sayur yang dimasak! Sayur yang digunakan untuk membuat tendon ialah:
- Terung - Labu
- Keledek yang warna oren
     Yang terung tu memang saya tak sanggup nak makan sebab terung bila dimasak akan jadi lembik selembik lembiknya! tapi, terunglah yang paling senang sekali nak masak apabila menggunakan chopstick! Saya dapat peluang untuk cuba and yang saya buat terung dan labu. Tapi labu tu memang tak terangkat saya buat! Licin sangat! Keledek tu saya tak nak cuba disebabkan pengalaman dengan labu! Kira macam TRAUMA LABU lah ni! Wakaka!
     Yang saya perasan, dalam workshop tu, budak lelaki yang eager sangat nak memasak! Budak perempuan hanya duduk di tepi dan bercakap sesama sendiri ataupun lebih suka menunggu tercongok sambil makanan itu siap dan boleh dimakan! Lagipun budak lelaki dalam tu tak ramai sangat pun, jadi macam mereka sahaja yang mendominasi stove! Stovenya sebiji sahaja yang disediakan tahu! Meja ada tiga, stove ada satu sahaja! Ish ish ish! So, selepas dah goreng banyak-banyak, tibalah masa untuk makan!
     Nak makan tu, bukan makan cicah sos, tetapi dimakan dengan nasi. Serius, memang nasi dia sedap sangat! Mula-mula tu memang saya anti tak nak makan, tapi lepas rasa sikit nasi kawan, terus saya pergi ke meja yang ada letak nasi banyak-banyak dan ambil tendon-tendon yang ada. Alah, yang tiga ketul tu! Tapi, saya tak sempat habiskan makan sebab masa habis masak dan ambil nasi tu kena pergi ke workshop seterusnya. Nanti saya ceritakan lebih lanjut tentang nasib tendon tak habis saya. 
     Di sini saya ada menulis cara-cara nak buat tendon. Kalau terbuka hati nak cuba masak, boleh try guna resipi saya ini! Kalau tak jadi, salahkan diri sendiri, jangan salahkan saya. Wakaka!
Hidangan maksimum 5 orang (lebih kurang)
Bahan:
Tepung tempura/tepung biasa
Sebiji telur ayam
Sedikit air
Sotong/udang/sayur-sayuran yang saya tulis diatas tadi/makanan yang awak rasa sedap kalau buat tempura (Siap dipotong mengikut citarasa tetapi jangan potong dadu ataupun cincang halus)
Sos tempura (cari di google! Ini bukan sos biasa. Warnanya macam kicap sikit)
Nasi
Cara memasak:
1) Ambil kuali dan tuang minyak sehingga seperti 1/3 kuali.
Pengumuman: Ini menggunakan teknik deep-frying, jadi yang nak diet, dipersilakan guna minyak sedikit sahaja.
2) Sementara menunggu minyak panas, tuang tepung dengan anggaran 10 sudu makan kedalam mangkuk untuk digaul.
3) Pecahkan sebiji telur. Sambil menggaul, kita campurkan air sikit-sikit sampai adunan itu menjadi seperti adunan nak buat lempeng.
4) Campurkan sayur-sayuran yang dipotong tadi kedalam mangkuk adunan dan gaul!
5) Bila minyak dah panas, masukkan tempura tadi kedalam kuali dan masaklah!
AWAS: Jangan masuk semua sekaligus. Nanti bercantum antara satu sama lain pula.
6) Apabila warnanya sudah berubah dari putih ke kuning keemasan, angkat dan letak dalam pinggan ke apa-apa yang boleh untuk awak isi tempura dah siap tu.
7) Isi nasi dalam mengkuk kalau nak jadi macam jepun, dan isi tempura/tendon yang dah siap tadi diatas nasi dan tuang sos tempura dalam ukuran dua sudu makan keatas nasi berserta tendon/tempura dan MAKANLAH!
     Ok, bye!

No comments :

Post a Comment