Thursday, May 24, 2012

Skill yang ada pada seseorang penjual nasi lemak

     Hoho, ni kenapa tiba-tiba sahaja nak tulis entri mengenai nasi lemak ni? Hihi, sebenarnya, tadi saya baru lepas makan nasi lemak. Semasa sedang makan tu, tiba-tiba idea menjelma.. Di samping tak tahu nak tulis apa untuk hari ini!

     So, ini sebahagian tips yang perlu ada pada seseorang penjual nasi lemak. Mana tahu satu hari nanti awak nak jadi penjual nasi lemak ke. Hehe. Yang sedang menganggur makan anggur sahaja di rumah tu kalau nak jadi  penjual nasi lemak dipersilakan! 


     Selain menanam anggur untuk mengisi masa lapang, kita boleh juga menjual nasi lemak... Antara tips yang dapat saya berikan ialah:

Pandai memasak khususnya nasi lemak
Yang ini paling penting. kalau tak pandai masak tu, jual lah benda lain ye.. Haha. Banyak lagi benda yang boleh dijual kan? Ada karipap, kuih ketayap, kuih rengas, tak pun kuih raya... Haha! Kalau tak sedap, jangan harap orang nak beli. Kecuali para MATERIALISTIK sekalian.

Pandai mempromosi
Jangan nak sibuk malu-malu kalau nak menjual nasi lemak okeh. Kita ni nak cari rezeki yang halal + nak tambah duit poket + nak tambah pengalaman. Kalau kita tak pandai mempromosi, mesti orang tak nak beli. Pandang lagilah!

Ada pakej (lelaki dan perempuan)
Ini sebenarnya penting tahu! Cuba kalau kita menjual nasi lemak dengan muka berminyak dan masam mencuka sahaja.. Mana orang nak beli. Cuba ceriakan wajah tu, bukan solek tebal-tebal, setakat basuh muka tu dengan air bersih dan senyum sokmo! Orang pandang pun sejuk hati.. Yang MATERIALISTIK tu mungkin bermurah hati nak beli semua sekali.. haha! Walaupun nasi lemak tu tak sedap, sanggup dibeli tahu!

Penyabar
Mesti penyabar. Kalau tak, bisnes hancur weh! Cuba bayang kalau kita ternampak seorang penjual nasi lemak memaki hamun seorang diri, mesti kita yang nak membeli pun rasa kecut sahaja! Hilang rezeki... Penat sahaja memasak nasi lemak segelen! Kan membazir namanya.

Jangan boros semasa dapat upah!
Kalau kita dah dapat upah hasil jualan nasi lemak kita, jangan pula kita memboros! Alah, setakat nak habiskan buit beli Blackberry, I-Pod, I-Phone, dan segala macam I lagi buat apa? Lebih baik buat modal beli bahan nak buat nasi lemak! Duit lebih tu, pergi simpan dalam Bank Rakyat! Ada faedahnya juga... Tak pun simpan elok-elok dalam bank kecil! Kalau tak ada, pergi kedai dan belilah sebiji...

Bank kecil yang tersangat popular di abad ini!


     Ok, jari jemari ini dah penat menulis. So, chowkitroad dulu... Pistachio no warrior okeh!
notakakiayam: Sedang main game castleville di SINI!

No comments :

Post a Comment