Wednesday, May 23, 2012

MARI BELAJAR Bahasa Jepun (カタカナ)

     Dah merah mata tenung tulisan tu? Haha, faham tak? Kalau faham, おめでとう saya ucapkan. Yang tak tahu tu, jangan pula nak sibuk telan panadol. Selawat banyak-banyak bagi tenang hati tu, tak berkecamuk. Haih, apa la dia ni, dahlah orang tak faham, yang dia pergi baik sangat tambah penderitaan tu kenapa? Eh, janganlah marah dik, bang, kak, nek, tok, pak su, mak su, mak long, pak long. Uih, ini gaya macam nak sebut semua kaum kerabat sampai ke nenek moyang sahaja ni.. Hehe.. 

     Tulisan jepun yang saya letak pada title tu maksudnya katakana. Katakana? Ok, sebagai seorang blogger yang baik lagi tidak samggup tengok orang lain sedih dan tension sampai berkerut-kerut muka (perasan sebentar bersama Kit Kat), saya beritahu pada awak semua apa itu katakana. Katakana pada suatu masa dahulu di Jepun (habis tu dia mana lagi kan?), katakana digunakan oleh kaum lelaki dan para tok sami di Jepun. Dulu ya, sekarang dah dicampur. 

     Katakana yang sekarang ni, digunakan untuk tulis perkataan pinjaman. Biasanya daripada Bahasa Inggeris ke Katakana. Contohnya macam di bawah ni;
ピアノ = Piano
     Tulisan kedua yang saya tulis tadi pula bermaksud TAHNIAH! Aik, dah lupa yang mana satu? Pergi scroll semula keatas dan baca semula. Perasan tak yang tulisan おめでとう yang saya tulis diatas tadi macam bulat-bulat? Itu tulisan hiragana. Yang tak tahu apa benda hiragana dinasihatkan tekan SINI untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai hiragana. Ceh, ayat dah macam hos rancangan TV3 pula.. Wakaka! Ok, saya perasan lagi sekarang ni. 

     Ok, kembali ke topik asal, saya nak tunjuk pada awak semua huruf-huruf asas dalam kakatana. Kalau bagi yang lain nanti risau otak awak semua rasa macam nak pecah pula. Wakaka!

     
     Boleh baca tak? Kalau tak boleh, saya beritahu awak semua.
PERHATIAN: Baca dari kiri ke kanan oke?
Barisan atas sekali:  a,  i,  u,  e,  o
Barisan kedua:  ka,  ki,  ku,  ke,  ko
Barisan ketiga:  sa,  shi,  su,  se,  so
Barisan keempat:  ta,  chi,  tsu,  te,  to
Barisan kelima:  na,  ni,  nu,  ne,  no
Barisan keenam:  ha,  hi,  hu/fu,  he,  ho
Barisan ketujuh:  ma,  mi,  mu,  me,  mo
Barisan kelapan:  ya,  yu,  yo
Barisan kesembilan:  ra,  ri,  ru,  re,  ro
Barisan second last:  wa,  o
Barisan last sekali:  n

     Inilah barisan kita, yang ikhlas berjuang, siap sedia berkorban, untuk ibu pertiwi... Hehe, tiba-tiba rasa nak menyanyi pula. Wakaka! Bukan apa, nampak tulisan Barisan yang saya tulis tadi semuanya berbaris macam ada perbarisan pula! Wakaka! Ok, dah hafal? Kalau belum sila hafal sehafal hafalnya biar tak masuk otak kanan dan kiri, keluar otak kanan dan kiri. Bye...
notakakiayam: Sedang mendengar lagu Simple Plan di youtube!

No comments :

Post a Comment