Wednesday, May 9, 2012

JL Fest 2012 #3

     Salam 1 Dunia diucapkan kepada sekalian manusia yang telah berjaya membuka blog saya. Saya cakap ni macam susah sangat sahaja mahu buka! Padahal, cuma perlu tulis link. Ok, seperti yang dijanjikan dalam entri lepas, saya akan mengotakannya. Hari ini saya akan bercerita tentang segmen workshop kedua saya iaitu...
HAMAGURI DOLL!!!
     Sebenarnya, bukan yang sebenar pun. Kami buat doll tu menggunakan shell ataupun nama Bahasa Melayunya cengkerang. Sebenarnya, nak buat patung tu kena guna barang lain yang saya tak tahu, tetapi yang pasti memang BUKAN SAMA SEKALI menggunakan shells. Kiranya macam yang saya buat tu kraf tangan sahaja. 
     Nak membuat benda tu memang memerlukan seni kehalusan tangan berserta kesabaran dan ketekunan. Kalau awak ni jenis panas baran atau tak ada seni kekemasan hasil kerja, tak usahlah menyusahkan diri nak buat juga. Wakaka! Kalau nak buat juga, sila berubah dahulu baru boleh buat. Sebab, kalau tak memang akan menjadi terlalu HODOH!
     Saya rasa ramai yang tak tahu apa benda Hamaguri doll tu. Hamaguri doll sebenar rupanya seperti gambar dibawah:
Klik untuk tumbesaran maksimum
     Manakala, yang saya buat ialah:
Klik untuk tumbesaran.
    Minta maaf kerana gambar diatas nampak gelap. Ini kerana saya mengambil gambar ini daripada seorang blogger. Mungkin ini hasil kerja tangan dia, and dia upload masuk dalam blog dia. 
     Semasa saya mula-mula sampai depan workshop bersama beberapa orang kawan, budak-budak dari pervious class belum habis buat. Masih dalam proses menyiapkan baju dia yang menyusahkan tu! Saya dan kawan-kawan pun tunggulah dengan penuh kesabaran (cewah), dan akhirnya mereka-mereka yang tekun tadi pun bangun dan bersedia nak pergi ke slot/workshop mereka yang seterusnya. 
     Kami semua pun masuk lalu mencari tempat duduk. Selepas duduk, orang yang nak tunjuk cara nak buat hamaguri doll tu bagi kami semua seorang satu plastik. Dalam plastik itu, terdapat bahan-bahan untuk membuat Hamaguri Doll. Saya tak berapa ingat sangat apa yang digunakan, tapi yang memang pasti dia menggunakan shells. Nama pun Shell Doll, mestilah guna shells. Syells tu mesti sepadan depan belakang, kalau tak nanti timbul isu belakang dia besar ataupun belakang dia kecil! Wakaka! 
     Kalau anda rasa nak cuba buat doll ini, sila cari 'resipi' di google ataupun mana-mana website yang awak rasa dia bagi bahan dan cara nak buat doll ini..
     Semasa dalam proses menyiapkan SEBIJI patung kecil tu, saya hanya tahu menanya kawan dan pembantu orang buat doll. Sampai dah nak siap pun, saya masih menanya lagi! Orang yang jadi pembantu tu pun naik boring dah dengan saya. Mana tak boring, dah kalau saya asyik cakap tak faham dan alih-alih macam dia yang membuat doll tu. 
     Cuma bila time menggam dan gunting sikit-sikit tu yang saya buat sendiri. Yang lipat-lipat kebanyakannya orang yang jadi pembantu orang buat doll tu yang buat. Nak melipat tu punyalah susah! Berkedut dan berkotak-kotak nampak kalau tak lipat betul-betul. Dan, itulah yang terjadi kepada doll saya. Memang nampak berkotak-kotak! Wakaka! Buruk dan hodoh sungguh! 
     Dan, doll itu telahpun saya tinggalkan di khemah ninjutsu. 
     Ada ke patut? Walaupun patung tu hodoh sekalipun, sekurang-kurangnya simpanlah dalam beg. Dan jangan keluarkan benda tu lagi. Meninggalkan patung tu sendirian di khemah ninjutsu adalah satu perbuatan yang sungguh kejam lagi tidak berperikemanusiaan! Eh, masa tinggalkan benda tu tak fikir pula ya? 
     Ok, bye.

No comments :

Post a Comment