Monday, June 18, 2012

Kek Bantal or Kek Bantat???

     Hai hai hai! Hari ni nak guna Bahasa Melayu lagi okeh... Well, saya ni orang melayu yang berdarah melayu dan berlidah melayu serta bermuka melayu. Asal usul tidak dilupakan wokeh! Kenal ke apa kejadahnya kek bantal and kek bantat tu?

 Definisi:
Kek Bantal: Kek yang gebu ala-ala bantal sebijik yang harganya beribu-ribu ringgit tu la... Kek Sepan nama asal dia

Kek Bantat: Kek yang asal namanya kek bantal tapi disebabkan beliau tak berapa nak naik, namanya officially jadi kek bantat!

     Ok, dah kenal dah rupa kek bantal dan kek bantat? Now, nak tunjuklah rupa kek bantal and kek bantat kat awak semua untuk  tatapan bersama...

Ini lah Kek Bantal a.k.a Kek Sepan

Contoh kek bantat... Kek apa pun akan jadi bantat kalau buat tak jadik... (gambar ini hiasan semata-mata)

     Hoooo, dah tengok? Gud gud. Kek bantat tu lah yang yang saya dan kumpulan saya buat pagi tadi. Tapi bukan yang diatas tu eh... Rupanya lagi buruk kalau nak dibandingkan dari yang itu. Asalnya nak buat kek bantal, alih-alih jadi kek bantat! Awatnya?

     Hmmmm, no comment (jadik artis yakni pelakon kejap). Hey, lu cakap senang lah... Cuba hampa buat sendiri, jadi tak? Alkisahnya, pada pagi Isnin yang indah, saya dan Cik Aiman Farhana and budak-budak ERT sekalian pergi lah bengkel memasak sebab nak masak kek and biskut (sebenarnya kitorang kena masak tu sebab untuk praktikal, tapi kena ikut kaedah dalam buku yakni kaedah enjut, putar serta gaul dan ramas). 

     Dah sampai bengkel, kitorang mula melilau-lilaukan mata mencari bahan masakan... Dah siap timbang semua, saya dan kumpulan saya (4 orang semuanya termasuk saya dan Cik Aiman Farhana) pun mula start buat kek bantal berikut. Me and Cik Aiman kena gaul doh + mentega sampailah jadi macam serbuk roti (cikgu kata)... And, lepas dah jadi tu, kitorang semua kena gaul doh yang dah jadi serbuk roti tu dengan telur + gula yang awal-awal lagi 2 orang lagi ahli kumpulan saya buat. 

     Dah siap semua, kitorang masukkanlah dalam bekas cupcake... Cikgu kitorang tak bagi buat kek besar-besar sebab nanti lambat masak. So, berbekalkan ilmu pengetahuan yang kitorang dapat dari resipi dalam buku teks sekolah, kitorang pun mula masukkan benda alah yang dari awal nampak tak jadi tu... 

     30 minit dah berlalu, n guess what? Kek tak berapa jadi tu dah masak... Kek tu masa masak memang naik tau, tapi bila makan je rasa doh tu ada lagi... Huhu, cikgu pun cakap kek tu BANTAT! B.A.N.T.A.T (siap eja lagi)! Cengginilah muka saya n kumpulan time rasa kek bantat tu;


     The End... Tamatlah sudah alkisah kek bantat yang ingin diceritakan... Sebenarnya, seminggu sebelum cikgu suruh buat kek tu, saya ada cakap dengan Cik Aiman pasal kek bantal/kek bantat ni.. Saya kata 'Tengok-tengok kek bantal tu jadi kek bantat bila kita buat nanti'. And, ternyata itulah yang tejadi... Huhu, mulut saya masin! Kata-kata itu doa!
p/s: Nampak sangat tak ada bakat jadi chef pastri atau pembuat kek! Tangan besi!

No comments :

Post a Comment